Close

Psykiatrikern: Vi ska distansera oss fysiskt, inte socialt

Pandemin som sköljer över världen skapar stor oro. För att hålla ångesten i schack ordinerar psykiatrikern Anders Hansen corona-fria timmar och en daglig dos fysisk aktivitet.

Anders Hansen har precis avslutat en intervju i Malou efter tio när han svarar i telefonen. Vi har valt att inte ses öga mot öga i tider som dessa, men överläkaren i psykiatri vänder sig mot formuleringen ”social distansering”.
– Vi ska distansera oss fysiskt – inte socialt. Det är viktigt att underhålla sina sociala kontakter för att må bra. Ensamhet får konsekvenser både fysiskt och psykiskt. Ring, sms:a eller ses utomhus om ni håller avstånd till varandra.
Hansen berättar att den psykiatriska akutmottagningen har färre sökande än vanligt, men att han själv har fler patienter som söker hjälp för stark ångest just nu.
– I krig brukar självmordstalen sjunka, för att sedan öka i lågkonjunktur. Nu befinner vi oss nästan i en krigssituation med en osynlig fiende, och lär få en lågkonjunktur när pandemin blåst över. Jag tror tyvärr att vi kan få en våg av psykisk ohälsa i kölvattnet av covid-19.
Anders Hansen arbetar som psykiatriker på Sophiahemmet. De flesta känner dock igen honom som författaren bakom böckerna Hjärnstark och Skärmhjärnan samt hans egen programserie Din hjärna på Svt. För Hansen kretsar allt kring det livsviktiga organ som styr vårt nervsystem. Och hjärnan spelar en viktig roll under coronapandemin.
– Vi människor har en djupt rotad skräck för smittor. Förståeligt, historiskt sett är det just smittor som – vid sidan av svält – tagit kål på oss.

Anders Hansen uppmanar till fysisk rörelse i dessa coronatider.

Hur ska man hantera sin oro i kristider?
– Vi lever i en digital tidsålder och bombarderas med dödstal från världens alla hörn dygnet runt. Det skapas en infodemi, ryktesspridning, som gör att vissa drabbas av panik. Mitt råd är att bara lyssna på experter och pålitliga källor som WHO och Folkhälsomyndigheten. Ha ett par corona-fria timmar varje dag då du inte kollar nyheter. Sen motverkar fysisk aktivitet ångest. Ta en promenad eller löptur, så länge du håller avstånd från andra. Mitt sista tips är att hjälpa andra, då riktar man bort ångesten från sig själv.
Vad händer i hjärnan när vi känner ångest?
– Kroppen går in i en kamp- eller flyktberedskap och då tänker vi inte lika rationellt utan reagerar instinktivt. Stress och ångest gör dessutom att vi tar till oss information mer okritiskt. Alla har ett ansvar att inte sprida desinformation vidare. Vi måste hålla huvudet kallt, panik gynnar ingen.
Och om oron börjar ta över hela ens liv?
– Vid lindrig oro kan man prova mindfulness-appar samt köra yoga- eller meditationspass på Youtube. Har man en historia av ångestproblematik kan pandemin bli extremt jobbig. Är oron ohanterlig ska man söka sig till en psykiatrisk akutmottagning. Men det är viktigt att komma ihåg att detta kommer gå över! Ångesten stoppar inte viruset, det är hur vi beter oss som gör det.
För tillfället har Anders Hansen helt lagt om sitt liv på grund av covid-19.
– Jag går till jobbet, men i övrigt stannar jag hemma. Ibland tar jag en promenad med en vän. Jag växlar mellan att tycka att det är helt okej till att det är skittrist att vara så isolerad. Sen är jag såklart orolig för anhöriga som tillhör riskgrupper.
Han pausar en stund.
– Jag trodde att jag skulle längta efter att resa. Men det är de små sakerna jag saknar, som att träffa min mamma igen. Det som händer nu ger oss nya perspektiv på vad som är viktigt i livet.

Bästa motionsstråken på Östermalm enligt Anders Hansen:

Lill-Jansskogen
”I närheten av min arbetsplats finns många fina joggingspår
där jag brukar springa.”

Djurgården
”Och då inte den klassiska rundan. Här finns många stigar att
upptäcka, men håll avstånd från andra människor hela tiden.”

Stora skuggan
”En av mina favoritplatser för att cykla mountainbike.”

Close