Close

Årets servicepersonlighet: Tina Lund på Milles

Årets servicepersonlighet är någon som med stor skicklighet och fingertoppskänsla lyckats få sina gäster att känna sig sedda och omhändertagna.

Hur känns det, Tina?
– Det är alltid roligt med uppskattning, speciellt efter så många år. Jag började ju i det här yrket redan som 21-åring.

Vad är roligast med ditt jobb?
– Att träffa folk och ta hand om gäster. Det, i kombination med att jag har världens bästa kollegor här på Milles. Jag har också fått så gott som fria händer av Pelle Lydmar, vilket jag är enormt tacksam för.

Vilka krogar har haft äran att ha dig på plats innan du började på Milles?
– Jag har varit på de bästa, bland annat Teatergrillen och PA & Co. Innan dess var jag i New York i fyra år. På Milles har jobbat i sex år nu.

Lärde du dig något om service i New York som du har tagit med dig till Milles?
– Nej, vi är mycket bättre på service här hemma. Tvärtom så kan nog New York-krogarna lära sig av oss. När det kommer amerikaner till Milles tycker de att vi är ’outstanding’.

Vem har lärt dig mest om service?
– Anders Gunnarsson, som startade Café Opera. Jag jobbade med honom när jag var 25 och han lärde mig allt om vad som är viktigt på en krog: belysningen, musiken, klockslagen, hur du placerar gästerna och att komma ihåg folk och namn.

Hur lyckas du ha sådan utomordentlig koll på allting?
– Jag är genuint intresserad av människor. Jag tror att det är nyckeln.

Övriga nominerade:

Samouil Toumas, Karlagrillen

Toto Li Donni, Ciccio’s

Monika Jirikova, Royal Kemtvätt & Skrädderi

Peter Holmér, Bäckmans Skoservice

Close