Close

Årets servicepersonlighet: Samouil Toumas, Karlagrillen

Så fort Samouil Toumas kommer till Karlagrillen blir han på bra humör. Kanske är det en del av hemligheten till utmärkelsen Årets servicepersonlighet?

Grattis! Vad är bra service och av vem har du lärt dig det?
– Bra service är att ge kunden vad den efterfrågar och ett vänligt bemötande. Genom erfarenhet efter lång tid i branschen har jag förvärvat mina kunskaper. Jag har arbetat med kunder så länge jag kan minnas. Min far ägde en livsmedelsaffär i Libanon som jag började arbeta i redan som liten och jag tror att han har lagt grunden för mitt sätt att bemöta kunder. Att alltid ha kunden i fokus, bemöta med glatt leende och bra service oavsett vilket dagsskick jag är i.

Du har jobbat på Östermalm i 30 år. Då känner du väl de flesta?
– Ja, jag har många stamkunder sedan många, många år tillbaka. Allt ifrån politiker till kungligheter och trogna Östermalmsbor. Jag brukar alltid säga att jag har de bästa kunderna i hela Stockholm!

Du måste ha serverat flera generationer?
– Ja det är så roligt att få följa grabben som åt min korv i barnvagnen till att nu servera hans barn 25 år senare.

Vad är roligast med ditt jobb?
– Roligaste med mitt jobb är alla mina underbara kunder som jag betraktar som min familj som ger mig så mycket glädje och energi. Jag har aldrig en tråkig dag i grillen. Så fort jag kommer till jobbet blir jag på bra humör.

Vilken är den mest populära rätten på menyn?
– Oj vad svårt, allt är populärt men jag tror att det är hamburgare och baguette.

Var äter du själv helst på Östermalm om inte på din egen grill?
– Då äter jag matlåda med frugans mat eller sushi.

ÖVRIGA NOMINERADE:
• Gaby Borglund, Look Boutique
• Anders Tronje, Tysta Mari
• Chamon Haddad, Storgatans café & bageri
• Daphne Hedjerson, Daphne´s

Close