Close

Veganskt för matälskare på À la Lo

Kön har ringlat lång utanför det nyöppnade caféet À la Lo på Birger Jarlsgatan ända sedan start. Vi blev såklart nyfikna och stämde träff med ägarna, mor och dotter Annika Walldén och Lovisa Lindgren, för att höra vad som ligger bakom populariteten.

Ni har startat caféet À la Lo tillsammans, hur kom ni fram till den idén?
LOVISA: Vi har i många år drömt om att starta ett café tillsammans. Mamma drev två caféer och lunchrestauranger när hon var i min ålder. Hon har också haft en cateringfirma med sin svägerska. Sedan dess har hon jobbat med något helt annat men har på senare år längtat tillbaka till branschen. Jag flyttade till Paris efter gymnasiet och jobbade på café. Där skapades ett stort intresse för mat, kaffe och koncept eftersom den staden svämmar över av allt sådant. Idén har nog funnits så länge vi kan minnas. Vi har alltid gjort ”matrelaterade” saker tillsammans, så som att baka och sälja på julmarknader, gått på olika bak- och matkurser, lagat mat till vänners fester och bakat tårtor till bekantas bröllop. Men det var först på senare år som vi blev seriösa med snacket. 

Vad betyder À la Lo?
ANNIKA: Vi hade en hel del kriterier för vårt namn. Det skulle vara franskt, lätt att säga och komma ihåg, personligt, men inte för personligt, kort och gärna lite fyndigt. Vi brainstormade länge, hade några förslag men sedan kom vi på À la Lo och det kändes helt rätt från första början. Lo är ett smeknamn för Lovisa, som vi ju båda faktiskt heter. Alla kvinnor i vår släkt heter nämligen Lovisa i mellannamn. À la Lo betyder ”på Lo’s sätt/vis”. Man kan ju säga ”pasta à la Annika” och då är det min pasta. Allt vi gör är på vårt sätt, som vi vill ha det och inte som vi tror att andra vill ha det.

Menyn är vegansk, hur vill ni bidra till det veganska utbudet i Stockholm och hur tycker ni själva att utbudet ser ut just nu?
LOVISA: Efter många år i Paris tyckte jag att Stockholms utbud var fantastiskt bra. Sedan bodde jag en period i New York och insåg att det finns så otroligt mycket att utveckla. Det går ju att beställa något veganskt på nästan alla restauranger i Stockholm och det finns även en del hel veganska restauranger och caféer. Många av de vegancaféer och restauranger som finns är dock just det. ”Vegancaféer” och ”veganrestauranger”. Ofta är maten som serveras väldigt nyttig, kanske till och med raw food och glutenfri. Vi ville att À la Lo skulle vara veganskt på samma sätt som vi är veganer. Diskret och naturligt. Vi väljer växtbaserade varor men lagar precis det vi är sugna på. Vi är ett café, som drivs av två veganer. Inte ett vegancafé. Vi vill bli hyllade får vår goda mat och goda stämning och inte att folk ska säga att det var ”gott för att vara veganskt”. Detta var vår utgångspunkt som nu har växt till att bli en mission: visa stockholmarna att vegansk mat kan vara precis lika god och trevlig som annan mat och inte nödvändigtvis nyttig, även om all mat vi serverar givetvis är bra mat. Vi vill få hit alla möjliga människor, gärna de som inte i vanliga fall går till veganställen och kanske är lite svårflörtade. Vi menar inte att lura folk, men, vi tror att många inte ens märker att maten är vegansk.

Kön har ringlat lång utanför caféet ända sedan öppningen, vad beror det på tror ni? Hur har ryktet spridit sig?
ANNIKA: Om vi ska vara ärliga har vi inte lagt så mycket varken tid eller pengar på att marknadsföra oss. Vi valde att i början fokusera på att göra allt riktigt bra och lita på att ryktet skulle sprida sig av sig självt. Vilket det också gjorde. Vi tror att det faktum att vi hela tiden har varit där och kunnat prata med folk, skapa en skön stämning och se till att allt blir som vi vill har spelat stor roll. Vi vill vara personliga och genuina och det verkar människor gilla. Vi har sedan första början haft många återkommande kunder och vi vet att dessa har varit snälla och duktiga med att sprida ordet. Det vi tror har spelat allra störst roll är dock kvaliteten på det vi säljer. Man kan ha hur god stämning som helst, trevlig personal och fin inredning men i slutändan är det produkterna som folk kommer för att köpa. Riktigt gott kaffe och mat lagad från grunden tror vi är det som fått flest att komma tillbaka. Givetvis i kombination med allt runt omkring.

Ni har setts en hel del på Instagram. Vilken roll har sociala medier haft för marknadsföringen?
LOVISA: Vi vet att Instagram har haft stor betydelse för À la Lo’s framgång. Vi har haft turen att få besök av en hel del personer med stora instagramkonton som har lagt upp och tipsat om oss. Vi har märkt direkt effekt av detta och vi är så tacksamma för den marknadsföringen vi fått från det. Vi vet att många av de som kommer till oss första gången har sett oss på Instagram. Det är definitivt där ryktet har spridit sig snabbast.   

Vilken är den mest populära rätten på menyn?
ANNIKA: Frozen bananyoghurt med jordnötssmörsgranola har tveklöst varit den mest populära rätten under vårt första halvår som vi haft öppet. Nu har vi uppstickaren Pain Perdu, björnbär, ricotta, pistagenötter och lönnsirap som vi tror har goda chanser att konkurrera med Frozen bananyoghurt om första platsen. 

Vilken är er favorit på menyn?
LOVISA: Min favorit är en ny rätt på vår helgbrunchmeny, nämligen toast à la Lo. Rostat levain, scrambled tofu, rostade tomater och champinjoner, fetafauxmagekräm och persilja. Till det vår hembryggda vattenkefir med äpple och rosmarin.  

ANNIKA: Min favorit är vår avocadotoast med picklad jalapeño, vispad cream cheese, citron, hampafrön och koriander. Gärna en riktigt kall lemonad till den. 

Varifrån har ni hämtat inspiration till À La Los meny?
LOVISA: Den mesta inspirationen har vi definitivt fått från Paris och New York där vi tillbringat mycket tid. Vi inspireras lika mycket av alla klassiska bistros, boulangerier, diners och bakeshops som de nya hippa coffee shopsen och caféerna. En annan stor inspirationskälla är människor i vår närhet. Mammas man Amer är uppvuxen i Libanon och har gett oss mycket matidéer därifrån. Min faster Kattis är kock och hjälper oss mycket. Andra människor som inspirerar oss är mormor Ulla, våra vänner Reza och Roxana och våra anställda som hela tiden kommer med bra idéer. Vi inspireras av allt och det behöver inte alls vara vegansk eller modern mat. Vi gillar att blanda mat från olika delar av världen, olika sammanhang, gammalt och nytt, välkänt och nyskapande. Vi tar lite här och där och gör om till vårt. När vi letar recept har vi en helt enorm samling kokböcker och matlagningstidningar som fyllts på under säkert 30 år från olika ställen. Sedan följer vi givetvis en massa matkonton på Instagram som vi älskar. 

Vilka ställen brukar ni själva besöka?
LOVISA: Om vi ska vara ärliga är vi lite nya i området och har inte helt hunnit bekanta oss med alla ställen ännu men vi har hängt på Pom & Flora, Lennart och Bror, Pascal, Kavalleriet, Snö och Saturnus. 

Vad finns det för planer på att utveckla À la Lo, t ex nyheter på menyn?
ANNIKA: Vi jobbar hela tiden med att utveckla vår meny och förnya utifrån säsong och mood. Vi la nyligen till en helgbrunchmeny och vidare kommer det lite juliga saker. Vi är också lite sugna på att börja sälja saker på hyllan, så som vår granola och kanske någon marmelad. Vi har även större drömmar om ett till À la Lo, kanske ett bageri i någon annan stadsdel eller en food truck. Vi har definitivt fått mersmak för caféägarlivet och även om vi ska låta detta helt landa och etablera sig så kan man inte låta bli att tänka framåt på nästa projekt.

Close