Close

Så doftar smart PR

Doft har blivit en allt viktigare ingrediens i företagens marknadsföring. Numera kan det faktiskt mycket väl ha varit din näsas fel, eller förtjänst, att du spenderade lite för mycket inne på NK senast.

”Din doft är ditt budskap”, menade den franske parfymören Maurice Roucel. På senare tid har allt fler butiker, krogar och hotell tagit Roucel på orden. Du kanske inte alltid uppmärksammar det i stunden, men doftminnet är allt annat än flyktigt och när du minst anar det erinrar du dig som bäst doften från The Ritz i Paris, Chanel-butiken i Stockholm eller kanske Chiltern Firehouse i London.

Men, oftast utan att förstå att det är just den platsen du associerar med doften. Kanske fylls du bara av en angenäm känsla. Du vill tillbaka dit, och du vill ha mer. Doften väcker minnen av något behagligt. Det är ingen slump – precis då har ett varumärkes doftsatsning lyckats.

Azzi Glasser heter kvinnan som gett doft åt lyxhotellet Chiltern Firehouse i London. Alla som haft förmånen att besöka hotellet i Marylebone vet att där doftar utsökt och rustikt av ekmossa, läder och grönt te. Glasser var också den som fick Alexander McQueens Memento Mori-projekt, som karaktäristiskt nog handlade om döden, att dofta antika böcker och fuktig stenkällare (!).
När jag träffar Azzi Glasser i London har hon utöver Chiltern Firehouse-doften även Johnny Depps personliga doft i handväskan (noter av tobak och väl lästa böcker). Utmaningen med att doftsätta Chiltern Firehouse var att få ett nytt hotell att ge intryck av att det funnits där för alltid, med väggar som skvallrade om Londons societet sedan sekel tillbaka. ­
– Uppdraget var att få hotellet att dofta som den coolaste platsen på jorden. Jag hade en bild av en kringresande man. En sofistikerad gentleman. Men doften jag tog fram skulle inte dofta som honom utan snarare som doften han lämnade efter sig. En doft av historia. Jag ville skapa en känsla av att han för alltid var där, säger Azzi Glasser.

Parfymören Azzi Glasser har satt doft på exklusiva Chiltern Firehouse i London.

Det finns få texter som kan vara så förvirrande för icke invigda som pr-texter om dofter. För hur doftar historia? Hur doftar en resande man? Tja, tydligen av ekmossa, grönt te och böcker för en tränad näsa.

Många kan kanske vid närmare eftertanke känna igen doften av NK, Rodebjer-butiken på Norrmalmstorg eller det lokala bageriet. Och det är såklart ingen slump. Nyöppningar som till exempel Bank Hotel på Östermalm samarbetar med företag som Uniscent Scandinavia som skräddarsyr dofter.
– Signaturdoften för Bank Hotel blev noter av varm patchouli, pomelo, cederträ, nejlika och sensuell jasmin. Det är en doft som stämmer med hotellets helhetsupplevelse och den internationella atmosfären, berättar Victoria Lindqvist på Uniscent.

Victoria fick ett mood board av Bank Hotel som hon utgick från i arbetet med doften. Associationerna gick till Paris och sensuella doftnoter. En succé skulle det visa sig.
– Bank Hotels doft blev en fullträff. Vi får ofta mejl och samtal från hotellets gäster som lovordar doften, säger Victoria Lindqvist.

Doften av varm patchouli, pomelo, cederträ, nejlika och sensuell jasmin dröjer sig kvar i minnet efter ett besök på Bank Hotel i Stockholm.

Företag som Apple och Rolls Royce har länge jobbat med dofter och det finns studier som visar att omsättningen ökar med 5 till 8 procent hos butiker som har en egen doft, säger Yaroslav Shevchenko, vd på Aroma Marketing Sverige, som också jobbar med doft i marknadsföring. Flera studier har visat att rätt doft på rätt plats uppmanar konsumenter att spendera mer tid i butiken och styr till fler spontana inköp. Runt jul doftar det som bekant saffransbullar långt ut på gatan vid Icas To go-butiker. Det är inte bara de nybakade saffransbullarna som doftar – Aroma Marketing har hjälpt till på traven.
– Modebutiker vill ha parfymdofter vid entrén och intill omklädningsrum medan bilmärken ofta vill ha en air av läder, tobak och sandelträ. För kaféer har studier visat att det främst är en söt doft, snarare än kaffe, som lockar till köp, säger Yaroslav Shevchenko.

Även modevisningar doftsätts numera. Till exempel doftade Filippa K:s visning häromåret av gran och en ökänd McQueen-vårvisning 1999 när catwalken invaderades av små sprejmålande robotar doftade av jasmin. Och som det fungerar med dofter läggs doftminnet ihop med synintryck, så vem vet, kanske tycker modeeliten numera att robotar doftar jasmin? Och i bästa fall minns vi kanske Londonbesöket som en air av ekmossa, och kvällen på Bank Hotel dröjer sig kvar för evigt som en diskret puff av patchouli? Vi är alla offer för en smart marknadsföring. Men vad gör väl det när det doftar så ljuvligt?

Close