Close

Caroline Tamm bryter ny mark på Master Training

Konstnären Caroline Tamm är känd för sina skulpturer och akrylmålningar. Med sin nya utställning ”Master” bryter hon ny mark genom att visa sina verk på gymmet istället för på ett klassiskt galleri.

Se utställningen ”Master” här

Namn: Caroline Tamm
Bor: Kommendörsgatan
Gör: Konstnär
Familj: Sönerna Edward 12 år och Douglas 10 år och yorkshire-terriern Herman.
När jag inte målar: Tänker på nästa målning… haha nej eller jo. Är med familj och vänner. Äter ute, promenerar, dansar, försöker spela padel, yoga och tränar.

Hej Caroline Tamm. Du har en pågående utställning på Master Training. Berätta gärna om utställningen.
– Utställningen ”Master” är egentligen en blandning av fler olika idéer till utställningar. Jag hade tre utställningar inplanerade som blev inställda pga Corona och givetvis hade jag börjat på samtliga. Med andra ord är det lite av ett ihopkok av olika idéer som jag sedan har format så att den skulle passa in i miljön på Master Training. Den innehåller allt från byggnader som innefattar finkultur, abstrakt konst, hästar och lite naket. Det som binder ihop verken är energin och styrkan  i tavlorna och skulpturerna. 

Utställningen hänger på Master Training? Hur kommer det sig?
– En av tränarna kläckte idén när jag var där och tränade. Och Master Training är ett helt perfekt ställe att hänga tavlor på med bra ljus och stora väggar.  Det har varit väldigt roligt att jobba fram en utställning som passar bra där.

På på din Instagram, @carolinetamm.art skriver du följande ”För mig står den för de där pauserna vi behöver, ibland bara några minuter och ibland flera veckor.” Är det den känslan du vill förmedla i tavlan ”Reload”?
Ja i den specifika tavlan vill jag förmedla den känslan. Det är så lätt att man kör på i 180 och inte stannar upp. Motivet är Dalarö Skans. Den plats som jag har som utsikt på somrarna och som jag kan tillbringa timmar att stirra på.

Hur går din kreativa process till?
Jag har ofta fullt av idéer som ständigt bearbetas i huvudet. Att klura på idéer är verkligen en av de viktigaste processerna för mig och jag  kan hålla på i år ibland att tänka på och visualisera olika utställningar.  Haha men när det kommer till själva skapandet så ser det i stort sett likadant varje gång… 
1. This is awesome – sjukt nöjd med visionen av mitt skapande, startar förberedelserna med vilka motiv jag vill förmedla, storlekar, färgsättning och vad jag vill uttrycka. Full av energi, glädje och supertaggad.
2. This is hard – inser att det inte riktigt var lika lätt att faktiskt realisera min vision.
3. This is shit – stirrar förblindat på verken och känner att det inte är bra nog. Flera tavlor blir helt övermålade. Lätt vemod börjar infinna sig här. Har med åren lärt mig att ibland bara lämna en tavla här och se på den med nya ögon efter någon dag eller två.
4. I am shit – fan det blir inte alls som jag tänkt mig!!!! – Vem lurar jag egentligen med att tro att jag är konstnär? Kanske bara ska ta ett annat jobb istället… kanske sälja Ford hos pappa?!!!
5. Not bad – helheten av vad jag vill visa  antingen i den enskilda tavlan eller utställningen börjar tydligt framträda…  känner att det ändå är bra
6. This is awesome – Så sjukt stolt över vad jag presterat och skapat.

Den röda tråden i den här utställningen är färgsättningen och en känsla du har haft. Är det ett annorlunda sätt att tänka kring en utställning?
– Ja för mig är det lite annorlunda. Jag brukar jobba efter en tydlig idé/tema men till den här utställningen fick det bli färgsättningen och känslan. Känslan jag vill förmedla är kraft/power. Oavsett om det är en abstrakt tavla eller en galloperande häst så vill jag att man ska känna en styrkan i den. 

I dina tavlor använder du riktig metall som sedan ärgas och i sin tur blir den grönblå tonen. Blir lite på samma sätt som på skulpturerna. Är det din signifikant för dina verk?
– Ja, det är liknande sätt jag gör det på skulpturerna. Jag använder ofta metaller i mina tavlor men det är första gången jag ärjat dom.

Vad vill du människor ska känna när de ser dina tavlor?
– Nåt, egentligen vad som helst. Jag har absolut inget behov av att betraktaren ska känna det jag känner för tavlan eller det jag vill förmedla men jag blir glad om jag på nåt sätt berör eller fångar personens intresse.

Hur gammal var du när du började måla? 
– Jag skissade och målade nog lite mer än de flesta när jag var liten och har hittat massor av teckningar föreställande ansikten och kvinnor från när jag var 13. Men det var inte förrän efter gymnasiet som jag började måla ordentligt, då gick jag en grundläggande konstkurs i ett år på folkuniversitetet.

Kommer du ihåg det första motivet på en stor duk?
Ja jag målade naken kvinna på en pall på en krokikurs.. kanske inte den första jag målat men den första jag minns, då var jag 19 år.

Har du någon tavla som du målat som du aldrig kommer sälja? 
– Nej.

Vad får konstnärsskapet dig att känna?
Kort svar: Levande, lycklig, glad och harmonisk blandat med frustration och självkritik. Jag älskar att skapa, ju mer jag ger mig hän desto tydligare känner jag att det är mitt kall. Jag känner en sjukt stor tacksamhet att jag får göra det som jag brinner för. Stundtals känner jag mig naken och utlämnad. Liksom ibland nästan euforiskt uppslukad av skapandet. För mig är skapandet ett sätt att bearbeta tankar och ta fram känslor.

Vart får du din inspiration ifrån?
– Klyshigt men sant, i stort sett allt. Andra konstnärer, naturen, nåt som barnen säger till mig, arkitektur, samhällsdebatter, vänner. 

Du jobbar även med skulpturer. Berätta om dem.
– Skulpturerna som jag brinner mest för är mina hjortkvinnor. En kvinnokropp med vingar av horn. Dom har blivit lite av mitt signum och min dröm är att ha en hel arme av dom och kanske till och med göra dom som stora statyer för uterummen. För mig representerar de den inre kraft vi alla besitter men som vi kanske inte ens vet att vi har. De representerar kärlek, stolthet, uthållighet, visdom, power, kvinnligt och manligt, det som är bortom vårt medvetande och våga gå sin egen väg. 

Vilka gallerier på Östermalm besöker du helst?
– Jag är nog inte den mest frekventa galleribesökaren – konstigt nog eftersom jag både är konstnär och bor på Östermalm, men besöker ibland t ex Anna Bohman Gallery, Couleur och Arsenalsgatan 3. Mina favoriter är snarare Waldermarsudde, Millesgården, Thielska galleriet, Moderna Museet… älskar Giacometti som visas nu. Favoritmuseet är nog ändå lite gömda Carl Eldhs ateljé.

Vilka andra konstnärer som inspirerar dig?
– Zorn har alltid haft en speciell plats hos mig, Basquiat, serietecknaren Romero, Ernst Billgren, Lars Lerin. 

Du känns som en person som lyssnar på musik när du målar? Vilka artister/låtar gillar du?
– Hihi jag är besatt av musik. Precis som man har tränings/springlistor som sätter igång peppen på att röra på sig så har jag massor av målarlistor. Hårdrock, opera, gurugurulistan, älskar Tommy Körberg.

Dina 5 favoritplatser på Östermalm?
Djurgården – Går ofta varvet runt kanalen, favoritdelen är kärleksstigen.
Master training
Fältöversten – Helt sjukt att det toppar listan egentligen
Saluhallen
Nybrogatan 38

Close