PROFILER

”Vi vill bidra till att lyfta Östermalm på alla sätt”

Lagerlings marknadschef Louise Wallgren om kundvård, kommunikationsstrategier och förväntansfulla barnblickar på Gröna Lund.

Vad är du mest nöjd med hittills under din period som marknadschef?
– Till att börja med fanns det en väldigt bra grund att jobba med – Lagerlings är ett starkt varumärke och har en enormt hög trovärdighet. Men jag är väldigt nöjd med den nya identiteten, lagerlings.se, redesignen av Lagerlings magasin, östermalmbylagerling.se och framförallt det teamwork vi har mellan kreativa sidan och mäklarna. Är också stolt över att vi bjöd in Anders Borg som experttalare när det var som mest turbulent på bostadsmarknaden och givetvis den lyckade dagen på Gröna Lund när man fick se alla förväntansfulla och glada barn.

Berätta om Östermalmarnas val, vad är det?
– Det är en tävling där vi vill att östermalmarna ska vara med och rösta fram det bästa i stadsdelen. Krogar, butiker, gallerier. Det är en del i varumärkesstrategin, att hela tiden ta hand om och lyfta stadsdelen Östermalm. Det känns naturligt för oss att anordna en sådan här omröstning eftersom vi skriver om allt som händer just inom krog, träning, kultur, design och shopping i vårt magasin och på sajten. Den lokala förankringen är viktig, vi har ju varit verksamma på Östermalm i över 70 år.

Vad är viktigast när det kommer till Lagerlings kommunikation?
– Att förvalta, förstärka och förflytta varumärket. Att hela tiden lyssna på våra kunder och marknaden så vi utvecklas och möter de behov som finns. Det är viktigt med det personliga bemötandet och ta hand om det nätverk vi byggt upp.

Vad är syftet med det här magasinet och en sajt om Östermalm?
– Vårt magasin är en jätteviktig marknadsföringskanal som vi har jobbat med under flera år. Det är ett livsstilsmagasin där vi även marknadsför våra objekt. På sajten jobbar vi med snabbare nyheter om konst, restaurang, design och mode – allt är på något sätt kopplat till stadsdelen. Sen har vi exempelvis den populära marknadsanalysen där Richard Lagerling ger sin syn på bostadsmarknaden, en expertis vi gärna delar med oss av. Det är två starka mediekanaler där vi når ut med vårt varumärke.

Är det något tydligt som du förändrat sen du började?
– Att det finns en övergripande strategi och en röd tråd i allt vi gör och kommunicerar.

Vad gillar du mest med att arbeta på Lagerlings?
– Att få arbeta med så grymt kompetenta och duktiga medarbetare samt att varumärket är så spännande. Det finns så mycket kunskap och stolthet vilket genomsyrar allt vi gör. Teamet är allt för att man ska trivas och göra ett bra jobb.

Vilket är nästa steg för att marknadsföra Lagerlings?
– Lagerlings har en unik position på marknaden som vi ska fortsätta förvalta. Nästa steg handlar om att vi ska förstärka och tydliggöra vår unikitet, samtidigt som vi moderniserar och utvecklar varumärket. Det kommer hända massa spännande framöver.

Jag gillar det här uttrycket: ”A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or company. It’s not what you say it is. It’s what THEY say it is”, av den amerikanske affärsrådgivaren Marty Neumeier.

Man måste betrakta dig som Östermalmsexpert, ge oss tre riktiga smultronställen.
– Las Brasas på Roslagsgatan, Lilla P på Karlavägen och nya Nationalmuseum. Ser även framemot öppningen av Frantzén i Astoriahuset, Ciccio´s på Nybrogatan 21, hotell Villa Dagmar och att någon öppnar ett bra ramenställe på Östermalm.

Nästa nummer av Lagerlings magasin utkommer i februari. Tills dess, prenumerera på vårt nyhetsbrev och följ oss i sociala medier så missar du inga nyheter om Östermalm.

SE ALLA ARTIKLAR